Økonom til krisehåndtering

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

I Finanstilsynet fastlægger vi de krav, der sikrer, at vi er stand til at håndtere banker i krisesituationer. Vores indsats på området er afgørende for at sikre den finansielle stabilitet og er under konstant udvikling. Vi søger en analytisk stærk økonom, der kan bidrage til at løfte opgaven – og som har lyst til at sætte sit præg på udviklingen af den.

Hvad forventer vi af dig?
Du bliver en del af et team på 6 medarbejdere, der udarbejder afviklingsplaner for alle danske banker og fastlægger de krav, der sikrer en effektiv krisehåndtering.

Ansvarsområdet stiller store krav til din faglighed og samarbejdsevner såvel som til din evne til at udarbejde analyser af høj kvalitet inden for korte deadlines.

Kan du sætte kryds ved følgende fire punkter, er du et godt match til stillingen:

1. Du er i stand til at løfte analytisk komplicerede opgaver
Konsekvenserne af krisehåndtering kan være omfattende for den finansielle stabilitet og samfundsøkonomien og jobbet stiler derfor store evner til din faglighed både inden for analyser af de finansielle markeder og realøkonomiske konsekvenser.

2. Du er resultatorienteret og tager ansvar
Dine evner til logisk og struktureret at tage styring på opgaver er afgørende for, at vi hver dag kan skabe gode resultater. Kompleksiteten i opgaverne er høj, og du kommer til at træffe selvstændige beslutninger, som du skal være parat til at stå på mål for.

3. Du er en stærk kommunikatør
Dine kommunikative evner er afgørende, når du skal samarbejde med teamet og forklare kompliceret stof internt og eksternt. Du formulerer dig på skrift og i tale, så andre ikke er tvivl om, hvad du mener – og så du troværdigt kan repræsentere Finanstilsynet udadtil.

4. Du bliver motiveret af at løse vigtige samfundsopgaver
Du bidrager til at løse en vigtig opgave i arbejdet med at sikre tilliden til den finansielle sektor. Du trives i det faglige og politiske miljø og glæder dig over dit arbejdes relevans for resten af samfundet.

Derudover forestiller vi os, at du:

  • er uddannet cand.oecon, cand.polit eller lignende
  • måske er nyuddannet eller har et par års erfaring fra den finansielle sektor, en offentlig myndighed eller lignende
  • hurtigt kan sætte dig ind i komplekse problemstillinger og formulere forslag til, hvordan de løses
Hvilke opgaver skal du især løse?
Du kommer til at få et indgående kendskab til, hvordan kriser i finansielle institutioner håndteres, og kommer til at bidrage til de planer, der skal sikre, at de negative konsekvenser for realøkonomien og det finansielle system af en krise bedst begrænses. Du kommer som økonom i teamet til at analysere effekterne af forskellige strategier og konsekvenserne for bankerne af de krav vi stiller for at sikre, at de er tilstrækkeligt polstrede til, at en effektiv krisehåndtering er mulig.

Dine kommunikative evner vil blive sat i spil, når vi er i dialog med interessenter, banker og brancheorganisationer om kriseberedskabet. Og du vil få brug for disse evner, når vi udarbejder oplæg og beslutningsgrundlag til Finanstilsynets direktion og bestyrelse.

Du vil få en bred forståelse for store dele af den finansielle sektor og en bred kontaktflade i Finanstilsynet, når vi i teamet løser opgaver, der går på tværs af fagligheder og forskellige typer finansielle virksomheder.

Dit ansvar for teamets arbejde bliver stort, og derfor er det vigtigt, at du kan arbejde selvstændigt – alt imens du bidrager til den gode samarbejdsånd.

Da området i høj grad er præget af EU-lovgivning, vil der være gode muligheder for at deltage i internationalt arbejde på området.

Bliv en del af AFVIKLINGSTEAMET

Vi arbejder med at sikre, at Danmark er forberedt på den næste finansielle krise. Det kræver planer for, hvordan vi håndterer banker i en krisesituation, og det kræver, at bankerne er tilstrækkeligt polstrede til, at krisehåndteringen kan ske uden brug af offentlige midler. I teamet udvikler vi de afviklingsplaner og krav til bankerne, der skal sikre dette.

Arbejdet er fortsat under udvikling, og alle i teamet har derfor mulighed for stor indflydelse på, hvor vi skal bevæge os hen. Desuden rækker krisehåndtering på tværs af mange forskellige fagområder som f.eks. jura, økonomi og internationale forhold. Vi ved, at vi lykkes med vores opgaver ved at samarbejde på tværs af fagligheder, og prioriterer derfor sparring højt.

Hvordan er dine ansættelsesvilkår?
Din ansættelse sker efter gældende overenskomst mellem AC og Finansministeriet. I forbindelse med ansættelse skal du fremvise straffeattest.

Vi har et internt karriere- og kompetenceprogram, og når det kommer til arbejdsvilkår, er vi også en attraktiv
arbejdsplads. Vi har flekstidsordning, betalt frokostpause, kantineordning, massageordning, renseriordning,
fri parkering og fodbold-, løbe- og badmintonklubber.

Sådan ansøger du
Send din ansøgning via vores elektroniske ansøgningssystem på finanstilsynet.dk senest søndag den 25. juni. Husk at uploade dit CV, eksamensbeviser og andre relevante bilag sammen med din ansøgning. Vi tager ikke ansøgninger i betragtning, der er blevet indsendt på anden vis.

I Erhvervsministeriet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.

Spørgsmål?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til underdirektør Anders Balling på 33 55 83 64. Du kan også ringe til vicekontorchef Steffen Lind på 41 93 35 78.

Oplysninger om løn- og ansættelsesvilkår kan du få ved at henvende dig til vores HR-partner Line Vasseux på 91 33 70 49.

Du kan læse mere om Finanstilsynet på www.finanstilsynet.dk – særligt under rubrikken ”Karriere”. Du kan også finde os på LinkedIn ved at søge på Finanstilsynet Danmark.



INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Gladsaxe Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

FINANSTILSYNET, Århusgade 110, 2100 København Ø

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 25-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=169906&DepartmentId=6207&MediaId=338&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5850038

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet